Tip 1: Merkidentiteit
Voordat je begint moet je vooraf al weten wat je kernwaardes zijn van jouw onderneming. Wie is mijn doelgroep? Waar staat mijn merk voor? Wat wil ik activeren of communiceren met dit logo? Het logo moet jouw merk versterken en weerspiegelen waar jouw onderneming voor staat. Zodra dit is uitgewerkt kun je verder.
Bij een logo hoort uiteraard ook een goede en unieke huisstijl. Lees snel onze blog om er meer over te lezen.
Tip 2: Eenvoudig
Een logo heeft verschillende aspecten nodig om te voldoen aan een goed logo. Zo zijn een paar aspecten voor een goed logo: herkenbaarheid, krachtig en tijdloosheid. Vermijd overbodige details wat het logo omslachtig maakt. De eenvoudigste logo’s blijven het beste hangen in het mensenbrein. Het is een eenvoudig logo, als een kind uit zijn hoofd jouw logo kan natekenen.
Tip 3: Originaliteit
Door jouw logo te laten opvallen moet het zich onderscheiden van de rest. Vermijd trends, nabootsingen of kopieën, want zoals net al is gezegd, is een goed logo onafhankelijk van een tijdperk. Originaliteit is van groots belang. Jouw logo moet een eigen authentiek merkverhaal vertellen.
Tip 4: Veelzijdigheid
Een logo werkt het best als het op meerdere schalen van toepassing kan zijn. Hiermee wordt bedoeld dat het zowel als pictogram gebruikt kan worden, evenals een poster op een billboard. Met veelzijdigheid wordt ook bedoeld dat het merk zowel in zwart-wit als in kleur zou moeten werken.
Tip 5: Kleurenpsychologie & Typografie
Kleur en typografie zijn zeer belangrijk in het ontwerpen van een logo. Met kleuren kan je emoties en bepaalde associaties oproepen. Hierbij is het handig om te weten te komen welke kleur, welke psychologisch effect heeft. Kies dus kleuren die passen bij je merkpersoonlijkheid en de activatie/boodschap die je wilt overbrengen.
Hieronder zal ik een aantal psychologische kleuren toelichten:
Rood:
Straalt passie, opwinding, energie, liefde en urgentie uit. Wordt vaak gebruikt om aandacht te trekken en gevoelens van opwinding en passie te benadrukken. Kan echter ook agressie of gevaar symboliseren.
Blauw:
Roept de volgende emoties op: vertrouwen, kalmte, betrouwbaarheid en sereniteit. Wordt vaak gebruikt door bedrijven om vertrouwen en betrouwbaarheid te benadrukken. Ook geassocieerd met vrede en kalmte.
Geel:
Straalt vreugde, optimisme, energie en warmte uit. Geel trekt de aandacht en kan een gevoel van geluk en positiviteit overbrengen. Overmatig gebruik kan echter ongemak veroorzaken.
Groen:
Heeft de volgende kenmerken: natuur, groei, gezondheid en frisheid. Groen wordt vaak geassocieerd met gezondheid, duurzaamheid en rust. Het heeft een kalmerend effect en kan de band met de natuur symboliseren.
Paars:
Straalt de volgende kenmerken uit: creativiteit, luxe, spiritualiteit en mysterie. Paars wordt vaak geassocieerd met creativiteit en luxe. Het kan ook een gevoel van mysterie of diepgang oproepen.
Oranje:
Staat voor energie, enthousiasme, warmte en vitaliteit. Oranje straalt een gevoel van energie en vitaliteit uit. Het trekt aandacht en wordt vaak gebruikt om een jeugdige en speelse uitstraling te creëren.
Roze:
Heeft als kenmerk: tederheid, romantiek, vrouwelijkheid en zoetheid. Roze wordt vaak geassocieerd met zachtheid en vrouwelijkheid. Het kan een gevoel van tederheid en zorgzaamheid overbrengen.
Bruin:
Heeft de volgende emoties: betrouwbaarheid, warmte, stabiliteit en aarding. Bruin kan een gevoel van warmte en vertrouwen overbrengen. Het wordt vaak geassocieerd met aardse en natuurlijke elementen.
Zwart:
Staat voor kracht, elegantie, formaliteit en mysterie. Zwart wordt vaak geassocieerd met luxe en formaliteit. Het kan ook een gevoel van kracht en autoriteit uitstralen. Let op dat overmatig gebruik somberheid kan veroorzaken.
Wit:
Straalt zuiverheid, eenvoud, helderheid en ruimte uit. Wit staat voor zuiverheid en eenvoud. Het wordt vaak gebruikt om een schone en frisse uitstraling te creëren. Als laatste kan de typografie ook een krachtig hulpmiddel zijn om de stijl en toon van je merk te communiceren. Zo zijn er verschillende kenmerken wat een typografie kan uitstralen, zoals: speels, ouderwets, (in)formeel, modern of klassiek.
Tip 6: Testen feedback
Vraag tijdens het proces ook feedback van anderen. Hiermee kun je begrijpen welke associaties of betekenissen ze ervaren bij het bekijken van jouw logo. Kunnen ze zich ermee verbinden of ervaren ze een totaal andere betekenis.
Tip 7: Consistentie
Bij het ontwerpen en promoten van je logo is consistentie belangrijk, zo blijft de merkidentiteit intact. Gebruik altijd dezelfde typografie, kleurenpalet en grafische stijl. Voor jouw publiek is het niets vervelender dan constante veranderingen, dus blijf consistent.
Tip 8: Werk met professionals – Geen Gedoe marketing
Het ontwerpen van een logo is een creatief proces dat tijd en aandacht verdient. Haast je niet door het proces. Neem de tijd om te verkennen en te verbeteren totdat je het perfecte logo hebt gecreëerd.
Er zijn talloze apps die jou kunnen helpen met het ontwerpen en verbeteren van jouw concept. Mocht je er echt niet uitkomen dan zal je altijd contact kunnen opnemen met een van onze professionals. Zij zullen jou ondersteunen en begeleid in het proces van stap tot stap. Neem hier contact met ons op.