1. Bouw een goede e-maillijst op
Als eerste is het heel belangrijk om een kwalitatief goede e-maillijst te hebben. Zorg er dan dus ook voor dat alle mensen die in jouw maillijst staan zich hebben geabonneerd op jouw maillijst. Zorg dat hier geen mensen inzitten die hier geen toestemming voor hebben gegeven.
Een e-maillijst kun je opbouwen door verschillende methoden. Zo kun je bijvoorbeeld een winactie doen. Hier zullen mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst aan deelnemen. Zij laten hun mail achter, waarna jij jouw mails naar keuze kunt sturen.
In een maillijst zitten dan ook alleen mensen die concrete interesse hebben in jouw product. Ze komen binnen door bijvoorbeeld een winactie en zijn dus lauwe leads. Dit zorgt ervoor dat de acquisitie niet koud is.
2. Pakkende onderwerpregels
Het maken van pakkende onderwerpregels is super belangrijk. Het onderwerp is namelijk de eerste indruk die iemand van jouw mail heeft. Zorg ervoor dat de e-mail zo is opgesteld dat mensen deze willen openen. Als dit niet zo is, dan hebben de volgende tips in principe geen nut. Het onderwerp van jouw e-mail bepaald namelijk of iemand deze mail opent. Maak het onderwerp daarom ook zo aantrekkelijk mogelijk.
Manieren om jouw mail aantrekkelijk te maken zijn: schaarste opwekken, tijdsbeperkingen en vraagstellingen om nieuwsgierigheid te creëren.
Voorbeelden hiervan zijn:
Schaarste opwekken:
- Leverbaar zolang de voorraad strekt!
- Wees er snel bij, op = op!
Tijdbeperkingen
- Laatste kans!
- Over 3 dagen sluit de aanmelding!
Vraagstellingen om nieuwsgierigheid te creëren
- Ben je nieuwsgierig naar de voordelen van ons product? Test het uit!
3. Geef waarde aan jouw mails
Zorg ervoor dat je mails waardevol zijn. Denk aan het aanbieden van exclusieve aanbiedingen, geef tips en eventuele kortingen. Doordat je waarde toevoegt aan je mails, maak je de mails relevant om te openen. En dat is hetgeen wat je wilt, je wilt dat mensen je mails openen. Zo kunnen ze aan jouw informatie komen.
Doordat je mails waardevol zijn worden mensen ook getriggerd om je volgende mails te openen. Hierdoor zal je open-ratio stijgen. Als mensen zien dat je mails niet waardevol zijn zullen ze deze mails ook sneller negeren.
4. Optimaliseer voor je mobiele apparaten
Steeds meer mensen openen de mail via een mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat ook op mobiel de mails er goed uitzien. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een mooie lay-out te maken. Zo is de mail aantrekkelijker om door te lezen. Bekijk hierbij goed naar de lay-out op de mobiele telefoon. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat de lay-out vervormd op een ander apparaat.
5. Meten is weten
Als laatste is het heel belangrijk dat je je campagne blijft meten en testen. Experimenteer met verschillende onderdelen, zoals: Call-to-actions, verzendtijden, filmpjes en afbeeldingen.
Analyseren kun je met name doen door naar de doorklikratio’s te kijken. Zie je bij een bepaalde call-to-action dat er veel wordt doorgeklikt, terwijl bij een andere juist amper wordt doorgeklikt? Dan weet je waarschijnlijk dat er één is die goed werkt en de ander juist niet. Hier kun je dan ook op inzetten bij het maken van de volgende mails.
Uitbesteden van jouw marketing
Na bovenstaande tips kun je zelf aan de slag gaan bij het opzetten van een e-mailmarketing campagne. Maar wij begrijpen ook heel goed dat er veel bedrijven zijn die deze taken uitbesteden aan een externe partij. Externe partijen hebben een compleet andere visie naar jouw bedrijf, deze visie is vaak een stuk objectiever. En in veel gevallen geeft dit het resultaat een positieve boost.
Geen Gedoe met jouw e-mail marketing
Wij bij Geen Gedoe hebben veel ervaring met het opzetten van e-mailmarketing campagnes. Door onze jarenlange ervaring in de marketingwereld weten wij dan ook welke onderdelen goed, of juist niet goed werken. Hier hoef jij dan ook niet meer naar opzoek te gaan, dat hebben wij al voor jou gedaan.
Neem gerust een kijkje op onze website, of neem contact met ons op! Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.
Ben je buiten de tips over e-mailmarketing ook opzoek naar tips voor het opzetten van jouw google Ads campagne? Neem dan gerust een bij ons artikel over 5 tips voor Google Ads. Wellicht is dit artikel wat voor jou!