1. DKIM Records en SPF Records
Bij deze update komen verschillende belangrijke technische aanpassingen kijken. Dit bedraagt onder andere DKIM Records en SPF Records. Deze twee onderdelen worden hieronder uitgelegd.
Via de instellingen van je maillijst provider kun je de DKIM vinden. Deze codes moeten worden gekopieerd en vervolgens in de DNS instellingen van je domeinnaam worden geplakt. Let hier goed op dat je ze beide plaatst en hierbij ook het type (CNAME) en de waarde (het andere linkje achter de CNAME) erin plaatst.
Hiernaast moet ook het SPF worden aangemaakt. Deze functie staat ook bij de instellingen van jouw mailprovider. Hier vul je, je eigen website in en maak je een TXT Record Name aan. Ook deze moeten vervolgens in dezelfde DNS instellingen ingevuld worden. Let hierbij weer goed op dat je gebruik maakt van het juiste type (TXT) en de juiste waarde die onder de record name beschreven staat.
Stel dat je mails stuurt via Google, dan is het van belang dat je een andere SPF-waarde gebruikt. Zoek hiervoor jouw waarde op via Google.
2. DMARC
DMARC is een extra verificatie die verifieert of de mail die je stuurt ook echt van jou is. Deze functie wordt vaak gebruikt wanneer er meer dan 5000 mails verzonden worden. Mocht je hieronder zitten is het evengoed handig, en dus van belang om hier even naar te kijken.
Het is hier van belang dat je een _dmarc naam in de DNS instellingen van je domeinnaamhosting zet. Deze naam kan vervolgens worden aangevuld met waarden die op het internet zijn te vinden. Voor het gemak hebben we de waarden hieronder voor jou opgeschreven.
v=DMARC1; p=none; pct=100; rua=mailto:yourmail@example.com
De waarden die hierboven beschreven staan kunnen worden gekopieerd en geplakt in de waarden balk. Let hierbij op dat je het dik- en schuingedrukte (yourmail@example.com) aanpast naar het eigen mailadres. Dit mailadres wordt namelijk gebruikt als melding mailadres. Hierbij kun je eenvoudig zien of alles nog goed loopt.
3. One-click unsubscribe
Als derde is het van belang dat je ervoor zorgt dat je eenvoudig kunt uitschrijven bij een maillijst. Eén klik op de knop moet ervoor zorgen dat je kunt uitschrijven. Hier hoeven geen extra’s bij te pas te komen.
Verder kan het zo zijn dat een persoon meerdere malen in verschillende mailinglijsten zitten. Als een persoon zich uitschrijft voor de ene maillijst kan het zo zijn dat diegene wel een mail krijgt via een andere maillijst. Het kan zijn dat Google je hiervoor evengoed straft. Hier is alleen niet superveel aan te doen.
4. Lage spamscore (onder de 0.1 %)
Daarna is het belangrijk dat je spamscore onder de 0.1% is. Dit klinkt veel moeilijker dan het is. Zo is dit gewoon uit statistieken uit te lezen. Hiervoor kun je de site van postmaster bekijken. Druk hier rechtsonderaan op de + en vul jouw domeinnaam in. Uiteindelijk zal hier een TXT-record uitkomen. Dit record moet weer in het DNS instellingen scherm worden ingevuld bij waarden. Hierna kun je de resultaten direct inzien.
5. Algemene aspecten
Het is van belang dat je een sterke algemene domeinreputatie hebt. Deze wordt bepaald door het aantal kliks op je mails en de keren dat jouw mail als spam wordt aangegeven. Een goede domein reputatie zorgt er voor dat je minder snel in iemands spambox beland. Hierdoor kan het van groot belang zijn om te segmenteren.
Laat het juiste bericht aan de juiste persoon zien. Dat doe je doormiddel van slim mails sturen. Zorg er daarom ook voor dat de mail die je verstuurt zo goed mogelijk bij de ontvanger past. Hierdoor zal de domeinreputatie hoger worden en de spamscore ook een stuk lager zijn.
Ook het opschonen van jouw maillijst kan veel invloed hebben. Zorg hierbij dat valse mailadressen worden verwijderd. Maar ook het uitschrijven van inactieve mensen is heel belangrijk. Hierdoor schoon jij je gehele lijst op.
Extra pluspunten
Uiteraard zijn er ook een aantal pluspunten bij het bekijken van jouw maillijst. Deze punten zijn zeker aan te raden, maar zijn niet zo belangrijk als de stappen hierboven. Wellicht als je toch al bezig was, handig om onderstaande aspecten ook toe te voegen. Zo kun jij je maillijst flink upgraden.
De pluspunten
Onderstaande punten zullen vooral gericht zijn op mailblue functionaliteiten, aangezien wij partner zijn van Mailblue.
Link-tracking
Zo is het handig om links te tracken vanuit je eigen domein. Dit kun je doen door een eigen link toe te voegen aan jouw DNS instellingen. Hiervoor moet je opzoek naar de waarden die bij jouw domein alias horen. Deze zijn voor mailblue gebruikers te vinden bij https://jouwdomein.activehosted.com/app/settings/domains. Hier dien je weer een waarden toe te voegen aan jouw DNS instellingen met jouw domeinnaam erin. Deze is aan te passen door jouw eigen domeinnaam voor de link te plaatsen.
Verzonden door
Verder is het mogelijk om jouw ‘verzonden door’ aan te passen. Deze instelling is niet overal beschikbaar maar in mailblue is deze wel ingebouwd. Dit wordt vanaf februari gratis. Vandaar dat er vanaf dan meer bekendheid over zal volgen.
DMARCdigest
Via DMARCdigest kan je alle domeinen toevoegen die je gebuikt. Hier kun je eenvoudig zien wat er allemaal gebeurt vanuit jouw domein. Deze site wordt gebruikt om een aantal keer per maand op in te loggen. Zo kan er eenvoudig worden herkend als er dingen gebeuren die ervoor zorgen dat jouw mailscore niet optimaal is.
Hulp bij jouw maillijst
Hopelijk hebben wij jou hiermee beter op de hoogte gebracht vanuit de nieuwe ontwikkelingen rondom de update van Google. Al deze informatie komt uit een blog wat reeds is geplaatst door IMU. Wij begrijpen maar al te goed dat je geen tijd hebt om al deze aanpassingen zelf door te voeren. Hiervoor kun je altijd contact met ons opnemen, wellicht kunnen wij iets voor elkaar betekenen.
Wil je verder meer te weten komen over e-mail marketing? Lees dan gerust ons artikel met 5 tips voor e-mail marketing.Hopelijk kunnen wij jou hier verder in helpen.