Kennisbank

Employer Branding strategie

Er zijn verschillende strategieën die je als bedrijf kunt toepassen voor een sterk werkgeversmerk. Een krachtige employer branding strategie is erg belangrijk om een bepaalde doelstelling te bereiken. We lichten graag drie interessante strategieën voor je uit.

Flexibiliteit en work-life balance

We leven in een tijd waarin een werk-privébalans steeds belangrijker wordt. Flexibiliteit omtrent werkgerelateerde zaken is steeds vaker een belangrijk onderdeel in een employer branding strategie. Werknemers willen graag de vrijheid om hun werktijden en werklocatie flexibel in te zetten.

Waarom is flexibiliteit belangrijk?

  1. Aantrekken van jong personeel: Werknemers en vooral jongere generaties vinden het vaak prettiger om werk en privé meer te scheiden. Bedrijven die deze flexibiliteit aanbieden, worden sneller beschouwd als moderne en vooruitstrevende werkgevers.
  2. Verhoogde productiviteit: Flexibiliteit kan leiden tot hogere productiviteit. Medewerkers die hun eigen werktijden kunnen bepalen, voelen zich vaak meer gewaardeerd en vertrouwd. Dit verhoogd in veel gevallen de verantwoordelijkheid die zij dragen voor de uitvoerende taken, wat de kwaliteit van de werkzaamheden verhoogd.
  3. Tevredenheid en loyaliteit: Flexibele werkregelingen kunnen de tevredenheid van werknemers verhogen, wat leidt tot een hogere retentie. Hierdoor blijven jouw medewerkers dus langer binnen de organisatie en dient er minder budget besteed te worden aan werving en recruitment.

Hoe kun je flexibiliteit aanbieden?

  1. Flexibele werktijden: Geef werknemers de mogelijkheid om hun werktijden aan te passen aan hun persoonlijke behoeften.
  2. Thuiswerkmogelijkheden: Sta werknemers toe om vanuit huis te werken. Zo kunnen ze tijd en kosten van woon-werkverkeer besparen.
  3. Deelname aan beslissingen: Betrek werknemers bij het verduidelijken van flexibele werkregelingen. Hierdoor zorg je ervoor dat deze regelingen aansluiten bij de behoeften van de medewerkers.

Ontwikkeling en groei

Investeren in de persoonlijke en professionele groei van je werknemers is een ander belangrijk onderdeel van een sterke employer branding strategie. Vaak is het zo dat werknemers zich willen blijven ontwikkelen. En vooral bij jonger personeel is het van groot belang dat zij vooruitgang boeken in hun carrière.

Waarom is ontwikkeling belangrijk?

  1. Loyaliteit en betrokkenheid: Werknemers die merken dat hun werkgever in hun ontwikkeling investeert, zijn vaak meer geneigd om loyaal te blijven. Hier zie je dan weer terug dat deze werknemers zich actiever inzetten voor je bedrijf.
  2. Aantrekken van talent: Als je bedrijf bekend staat om sterke ontwikkelingsprogramma’s dan trek je sneller ambitieuze kandidaten aan die hun carrière willen opbouwen.
  3. Verbeterde prestaties: Door trainingen en ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden, kun je als bedrijf de vaardigheden en kennis van je werknemers verbeteren. Dit zal leiden tot betere prestaties binnen je organisatie.

Hoe implementeer je ontwikkeling?

  1. Training en opleidingen: Bied regelmatig trainingen, workshops en cursussen aan om de vaardigheden van werknemers up-to-date te houden.
  2. Loopbaanbegeleiding: Zorg voor een goede loopbaanbegeleiding om werknemers te helpen bij het plannen en realiseren van hun carrière pad.
  3. Doorgroeimogelijkheden: Ontwikkel een duidelijke doorgroeistroom binnen je organisatie, zodat werknemers weten welke stappen ze moeten nemen om door te kunnen groeien.

Diversiteit en inclusie

Een bedrijfscultuur van diversiteit en inclusie (D&I) is niet alleen ethisch en maatschappelijk verantwoord. Het is hedendaags ook een strategische business move. Een diverse en inclusieve werkomgeving trekt talent aan en verbeterd innovatie.

Waarom is D&I belangrijk?

  1. Innovatie en creativiteit: Diverse teams brengen verschillende perspectieven en ideeën samen. Hiermee krijg je sneller creatievere oplossingen en een innovatievere blik op bepaalde aspecten.
  2. Reputatie en aantrekkelijkheid: Als je bedrijf een sterke D&I-cultuur heeft, word je eerder gezien als aantrekkelijke een werkgever. Andere mensen zien je organisatie als iemand die respect en waardering tonen voor alle werknemers, ongeacht hun achtergrond.
  3. Betere besluitvorming: Diversiteit leidt tot betere besluitvorming doordat verschillende invalshoeken en ervaringen in het proces worden meegenomen.

Hoe ontwikkel je D&I binnen je organisatie?

  1. Bewustwording en training: Er kunnen trainingen en workshops worden georganiseerd om bewustwording rond diversiteit en inclusie te creëren. Daardoor leren medewerkers hoe zij kunnen bijdragen aan een inclusieve cultuur.
  2. Inclusief wervingsbeleid: Pas wervingsprocessen aan om een diverse pool van kandidaten aan te trekken en te selecteren. Dit kan door middel van diverse vacatureteksten en het inzetten van verschillende wervingskanalen.
  3. Inclusieve cultuur: Zorg ervoor dat alle medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen door een cultuur van respect en waardering te versterken. Dit kan door open communicatie, het vieren van diversiteit en het ondersteunen van werknemersnetwerken.

Geen Gedoe met je strategie

Wat we zojuist hebben doorgenomen is nog maar een kleine fractie de mogelijkhe invalshoeken die er zijn met betrekking tot employer branding. Het bezitten van de bovenstaande kennis is echter één ding, deze optimaal inzetten is weer iets heel anders. Bij Geen Gedoe hebben wij de ervaring en kennis om ervoor te zorgen dat de juiste employer branding strategie wordt toegepast voor jouw gewenste doelstelling. Wij zijn dagelijks bezig met marketing, inclusief employer branding. Neem gerust contact met ons op voor vragen of meer informatie.

Ook interessant