Een veel gestelde vraag is: Wat kost het om bovenaan in Google te staan? Als marketing bureau krijgen wij deze vraag vaak te horen, en het antwoord is niet zo zwart wit als men wellicht zou verwachten. Allereerst is het goed om stil te staan bij de manieren die er zijn om bovenaan in Google te staan. Dit zijn er namelijk meerdere en allen hebben ze een andere aanpak en een verschillend kostenplaatje.
Als we deze vraag zo simpel mogelijk beantwoorden zijn er drie antwoorden op deze vraag:
Via Google search ads
Via Google shopping ads
Via zoekmachine optimalisatie (SEO)
Google search ads en google shopping ads zijn twee manieren om op korte termijn bovenaan te komen staan in Google. Dit zijn namelijk twee manieren waarbij je door adverteren direct bovenaan in Google kan staan. Hierbij is het van belang dat je goede advertenties creëert met daarbij een goede landingspagina, de juiste zoekwoorden en de juiste biedstrategieën. Wanneer je dit goed doet kun je eigenlijk vanaf het moment dat de campagne aan staat bovenaan staan in Google. De enige kosten die je dan maakt zijn advertentiekosten die iedere click met zich mee brengen en eventueel de opstartkosten wanneer je een marketing bureau de Google Ads campagnes laat opzetten. De kosten hiervan kunnen ontzettend variëren.
Veel ondernemers weten inmiddels wel hoe Google Ads werkt op het gebied van kosten. Het is even lastig om te snappen hoe het werkt, maar wanneer je dat eenmaal doorhebt is er een relatief concreet antwoord te vormen op de vraag: wat kost het om bovenaan te staan in Google?
Wanneer je echter op een organische manier bovenaan wil staan in Google zijn de kosten een stuk minder concreet te maken. Organisch bovenaan staan in Google betekent simpelweg dat je doormiddel van een goede SEO strategie naar de eerste positie geklommen bent van de organische (gratis) zoekresultaten van Google. Er zijn hierbij meerdere manieren die er voor kunnen zorgen dat er kosten gemaakt worden.
Om te groeien op het gebied van SEO, is het namelijk nodig om een goede SEO strategie te hebben. Vooral bij branches waar de concurrentie hoog is. Om een goede SEO strategie uit te voeren is het nodig om te zorgen dat er een zoekwoordenonderzoek plaats heeft gevonden, de content op de website geoptimaliseerd is, de techniek achter de website in orde is, linkbuilding wordt ingezet én er moet op regelmatige basis nieuwe content op de website geplaatst worden. Er komen dus nogal wat werkzaamheden bij kijken.
Eén potentieel voordeel hiervan kan zijn dat het mogelijk is om al deze werkzaamheden zelf uit te voeren. Wij adviseren niet om dit te doen wanneer je niet over de benodigde kennis beschikt, maar in principe is het wel mogelijk. Echter kost dit uiteraard wel veel tijd en iedereen kent de uitspraak: “Tijd is geld”.
Wanneer al deze werkzaamheden goed worden uitgevoerd zal Google jouw website in ieder geval belonen met groei in jouw posities. Hoeveel je kan en zult groeien is echter afhankelijk van de concurrentie en de marktleiders die aanwezig zijn. Verder is SEO (vooral ten opzichte van Google Ads) een marathon, geen sprint. Dit betekent dat er gedurende een langere periode gewerkt moet worden aan jouw SEO om een goede positie te veroveren. Hierbij moet je denken een minimaal 6 maanden tot een jaar tijd. De kosten die hierbij horen zijn afhankelijk van de hoeveelheid werk die je laat doen door anderen en jouw linkbuilding strategie.
Zoals je ziet is het een hele opgave om via SEO in Google bovenaan te komen, en ook Google Ads is niet het meest eenvoudige programma om mee te werken. Gelukkig werken de experts van Geen Gedoe iedere dag aan deze zaken, waardoor wij precies weten wat we doen! Wij helpen jou dan ook graag met bovenaan komen in Google. Vraag gerust een geheel vrijblijvend gesprek aan met een van onze experts, of bel ons direct! Geen Gedoe – Jouw strategische partner in media & marketing.
Deel artikel
Maasheseweg 85E
5804 AB Venray
info@geen-gedoe.nl
+31 (0) 85 004 7954
Goudsesingel 66
3011 KD Rotterdam
info@geen-gedoe.nl
+31 (0) 6 28 44 15 32
Geen Gedoe brengt merken tot leven, vergroot zichtbaarheid en genereert impact. Ontketen de kracht van creativiteit voor meetbaar succes.