Kennisbank

Het Belang van Strategische Marketing

Marketing is een essentieel instrument in het bedrijf om te groeien. Marketing is een breed begrip. In deze blog richten we voornamelijk op strategische marketing. Strategische marketing is de manier waarop een bedrijf op langdurige wijze waarde kan toevoegen in de ogen van jouw doelgroep. Op deze wijze kan jouw bedrijf de behoeftes vervullen van jouw klanten. Het belang van strategische marketing is het voortdurend aanpassen aan de omgeving om zo voor onschatbare waarde te zijn voor jouw doelgroep.

Marktoriëntatie van de organisatie

 

Om een goed strategisch marketing plan te realiseren moet je eerst inzicht krijgen in de markt. Met marktoriëntatie bedoelen we de oriëntatie van de concurrenten, leveranciers, substituten, nieuwe toetreders en afnemers. Dit kun je doen door informatie en gegevens te verzamelen en vervolgens hierop in te spelen.

Een model dat je hiervoor kan gebruiken is het vijf krachten model van Porter. Het is een strategisch model die een beeld geeft over de markt waarin jouw bedrijf actief is of in wil toetreden. Het identificeert een goede strategische marketingaanpak, waarmee jouw bedrijf een sterke merkidentiteit kan creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een geschikte huisstijl of een mooi logo. Mocht je nog hulp nodig hebben bij het creëren van jouw logo lees dan deze blog.

Klantgerichtheid en -tevredenheid

 

Zoals hierboven reeds benoemd werd is van toegevoegde waarde zijn voor jouw klant erg belangrijk. Strategische marketing helpt jouw bedrijf om klantgericht te zijn en beter jouw doelgroep te bedienen. Het helpt om tot waardevolle oplossingen te komen en de klanttevredenheid te verhogen. Het verhogen van de klanttevredenheid leidt tot langdurige relaties en loyale klanten.

Optimaliseren van marketinginvesteringen

 

Door tijdig de marketinginvesteringen te optimaliseren kun je het maximale halen uit je ROI (Return of Invest). Dit is cruciaal om een gezonde onderneming succesvol te houden. Met strategische marketing kan je met jouw bedrijf focussen op de meeste effectieve kanalen en tactieken. Door dit tijdig te optimaliseren worden de middelen efficiënt ingezet.

Mocht de omgeving veranderen in de technologie, consumentengedrag of markttrends dan kan hier voortijdig op worden geanticipeerd. Met tools en inzichten kan er bij een verandering sneller gereageerd worden op nieuwe kansen of uitdagingen.

Lange termijn succes

 

Zoals net al werd besproken is er een continue verandering in de wereld op verschillende vlakken. Een strategisch marketingplan is voor de lange termijn, maar vereist soms wel aanpassingen in de vorm van bijvoorbeeld nieuwe doelen. Met strategische marketing wordt er de basis gelegd voor de successen van het bedrijf voor de lange termijn en is het een onmisbaar instrument.

Het strategisch marketingplan zal je navigeren door de concurrentie volle omgeving in de marketingwereld en het maximale te halen uit de investeringen. Het is een noodzaak en geen optie als jouw bedrijf wil groeien naar succes.

Geen Gedoe als Strategisch Marketing Partner

 

Bij Geen Gedoe zijn we toegewijd om samen met jou de meest effectieve marketingstrategieën voor jouw bedrijf te vinden. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We kijken ernaar uit om met je kennis te maken!

Ook interessant