Wat is Offline Adverteren?
Offline adverteren zegt het eigenlijk al in de naam. Je adverteert jouw product of dienst in de fysieke wereld, dus offline. Een advertentie heeft als doel om mensen te laten denken aan jouw bedrijf en hen aan te moedigen om bij jou te kopen, en dat geldt dan natuurlijk ook voor offline advertenties.
Er zijn veel verschillende vormen van offline adverteren. Denk hierbij aan posters, flyers, billboards, abri-reclame, winkeldisplays, visitekaartjes en nog veel meer.
Guerilla Marketing
Een andere vorm van offline adverteren is Guerrilla Marketing. Guerrilla Marketing is een ludieke merkcampagne waarbij een bedrijf probeert een groot publiek te bereiken met een korte en vaak simpele campagne. Het doel is om binnen korte tijd een bepaalde schok of verrassing op te roepen bij de doelgroep, waardoor er veel gepraat wordt over het merk. Hierbij zorgt het schokeffect voor de verspreiding van de boodschap, waardoor er verder geen advertentiebudget aan te pas hoeft te komen. Deze campagnes zijn vaak speels en proberen mensen op een leuke en opvallende manier aan te spreken.
Guerilla marketing is niet nieuw, zo had Heineken enkele jaren geleden een supersterke guerilla marketingcampagne opgericht. Deze campagne vond plaats op het JFK Airport in New York, een locatie waarbij veel internationaal vliegverkeer samenkomt. Dit gaf de campagne de mogelijkheid om een groot en divers publiek te bereiken. Door op een knop te drukken lieten ze reizigers een roulettewiel draaien. Daarmee konden reizigers hun huidige vlucht annuleren en een onbekende bestemming draaien. De mensen die daadwerkelijk op de knop drukte moesten naar deze willekeurige bestemming toe. Dit zorgde voor spannende en onverwachte ervaringen. De reacties en ervaringen werden vastgelegd in een video die online viraal is gegaan. Verder zorgde de video voor veel aandacht en een verhoogde merkbekendheid.
Branding
Een goede branding van je bedrijf is essentieel bij offline advertenties. Het is van belang dat je sterke bedrijfskenmerken hebt om op te vallen. Door een sterke branding te hebben straal je ook meer autoriteit uit. Een goede branding creëert consistentie en herkenbaarheid, waardoor mensen vertrouwen krijgen in je bedrijf en merk. Mensen zullen dan eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen boven concurrenten.
De voordelen van Offline Adverteren
Advertenties worden hedendaags steeds meer online geplaatst, vaak vanwege het gemak en het grote bereik. Maar offline advertenties brengen ook zeker voordelen met zich mee. Een erg belangrijk voordeel is dat een offline advertentie echt een goede indruk kan achterlaten. Vooral bij producten is dit van toepassing. Als bedrijf zou je jouw product kunnen tentoonstellen of zelfs als tester kunnen uitdelen (mits dit mogelijk is) aan jouw doelgroep. Je laat hiermee echt een verrassende indruk achter, wat niet mogelijk zou zijn geweest via online advertenties. Verder zou je flyers of visitekaartjes uit kunnen delen aan mensen. Wanneer je iemand iets fysieks geeft, zullen ze er langer en intensiever aandacht aan besteden.
Bij offline advertenties krijg jij de volledige aandacht, wat uiteraard erg gewenst is. Je bedrijf staat namelijk als enige op de betreffende display of sign. Er is daarom geen sprake van concurrentie en dat stimuleert de aandacht voor je merk dan ook weer.
Echter bieden offline advertenties en online advertenties ook de mogelijkheid om gelijktijdig actief te zijn. Het is juist beter om op meerdere manieren zichtbaar te zijn, zodat je zoveel mogelijk touchpoints bij de consument creëert. Verschillende uitingen vervullen verschillende rollen in de customer journey. Het zal ervoor zorgen dat je merk top-of-mind blijft bij de klant omdat je bedrijf juist op verschillende wijzen getoond wordt. Dit laat het belang van sterke offline advertenties ook zien.
Geen Gedoe met je advertenties
Bij Geen Gedoe staan wij voor jou klaar. Wij verzorgen ook voor onze klanten offline advertenties. Met onze kennis en expertise weten wij precies hoe offline advertenties goed tot hun recht komen. Klinkt dit interessant, of wil je graag meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Neem ook gerust een kijkje op onze website om te zien wat wij nog meer doen.