Wat is strategische offline marketing?
Dat offline marketing voor veel bedrijven een toegevoegde waarde kan hebben, is ondertussen wel duidelijk. Echter is het van belang dat jouw offline marketing op een strategische manier ingezet wordt. Alleen op deze manier kan jij het maximale uit jouw proces en dus budget halen.
Voordat jij de keuze maakt om offline marketing in te zetten, is het belangrijk om het nodige vooronderzoek te doen. Een marketingstrategie is namelijk de basis van de uiteindelijke middelen die jij gaat kiezen als marketinginstrumenten voor jouw bedrijf. Heb jij het doel om meer naamsbekendheid in de regio te behalen, of wil jij een scherpe actie voor jouw product onder de aandacht brengen? Wellicht past offline marketing dan wel perfect bij jou. Op deze manier kan jouw strategische offline marketing project van start.
Een klantreis helpt in veel gevallen mee met het vinden van de juiste marketingmiddelen. Als marketing expert zien wij de laatste jaren meer strategische offline marketing in de klantreis voorbijkomen. Zo lijkt dit ‘ouderwetse’ middel weer steeds populairder te worden.
Ouderwets vs modern
Ondanks de ongelofelijk snelle innovaties van AI lijkt een strategische offline marketing inzet nog steeds productief te zijn. Uiteraard zullen enkele middelen van ‘vroeger’ niet meer zo effectief zijn, maar er zijn wel andere redenen die deze populariteit onderbouwen.
Allereerst blijft het voor veel mensen belangrijk om fysiek contact met bedrijven te hebben. Nu alles online te vinden is, is het moeilijk om je favoriete merk of bedrijf tijdens een promotie nog echt tastbaar te maken. Via offline marketing krijgen veel mensen weer het vertrouwen, omdat hun nieuwe aanwinst voor hen tastbaar wordt.
Verder is offline marketing perfect om meerdere doelgroepen aan te spreken. Iedereen komt buiten, en ziet weleens een offline marketing campagne. Hierbij kun je ook strategische offline marketing inzetten om een locatie te kiezen die perfect bij jouw doelgroep past.
Wat zijn voorbeelden van offline marketing?
Om offline marketing voor jouw bedrijf in te gaan zetten is het eerst van belang dat je onderzoek doet naar de vele mogelijkheden. Omdat wij als strategisch marketing partner, jou graag willen ontzorgen in dit proces, geven wij enkele voorbeelden. Wellicht zit jouw perfecte optie hiertussen.
Ben je op zoek naar een brochure, poster, bedrukte nieuwsbrief of krantenadvertentie? Dan zoek je naar printmedia. Printmedia is, zoals het woord al zegt, alle media die geprint is. Hiermee maak jij gebruik van gedrukte materialen om zo je boodschap over te brengen.
Print media kan onwijs effectief zijn voor een lokale doelgroep. Als voorbeeld heb jij vast weleens een advertentie van de plaatselijke bakker of slager in het krantje voorbij zien komen. Zij maken hier vaak gebruik van, in combinatie met een aanbieding. Hierbij wordt jij getriggerd om toch deze week nog gehakt of spelt brood te gaan halen.
Out-of-home marketing zal in eerste instantie nog niet veel zeggen. Wel weten wij zeker dat iedereen deze vorm van strategische offline marketing heeft zien langskomen, waarschijnlijk zelfs op dagelijkse basis. .
Ken je de McDonald’s-reclames in de bushokjes, de DHL-bussen op de snelweg en de Personato-billboards langs de weg? Dan heb je interactie gehad met out-of-home marketing. Out-of-home marketing omvat alle vormen van reclame die je buitenshuis tegenkomt, met uitzondering van advertenties op mobiele apparaten.
Billboards, reclame in bushokjes, bedrukte auto’s, gevelreclame, spandoeken, vloerstickers, reclame aan winkelwagentjes en mobiele reclamewagens; je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Een strategisch marketingpartner zoals Geen Gedoe helpt jou met het vinden van de juiste match. Op deze manier ben jij verzekert van een uiting die perfect aansluit bij de identiteit van jouw bedrijf.
-
Fysieke aanwezigheid op evenementen
Als laatste willen we een minder bekende vorm van offline marketing aanhalen. Deze vorm betreft de fysieke aanwezigheid op evenementen. In eerste instantie zou je niet snel denken dat ook deze communicatievorm mogelijk is bij een strategische offline marketing strategie, echter kan deze juist zorgen voor een professionalisering van jouw bedrijf.
Sta jij weleens op beurzen of netwerkevenementen? Dan past dit al perfect bij jou! Beurzen, netwerkevenementen, maar ook open dagen, evenementen sponsoring en pop-up winkels kunnen dienen als perfecte activering voor jouw product of merk.
Op welke manier jij, jouw offline marketingmiddelen inzet moet goed worden besproken middels een strategie. De bovenstaande mogelijkheden kunnen namelijk de juiste snaar raken, maar ook als flop worden ervaren. Door een goede strategie en doordachte campagne kun jij perfect jouw doelgroep aanspreken.
Strategische ondersteuning bij jouw offline marketing
Vind jij het lastig om offline marketing strategisch in te zetten voor je eigen bedrijf? Maak je dan geen zorgen. Wij van Geen gedoe ondersteunen graag bij het vinden van de beste strategie voor het behalen van jouw doelen.
Wij bekijken een bedrijf vanuit de basis. Waarbij wij samen meebouwen op een strategische manier, om zo de beste resultaten te behalen. Onze werkwijze is gebaseerd op de klantenreis. Vanuit deze klantenreis nemen wij enkele touchpoints op. De invulling van deze touchpoints verzorgen wij zelf, of besteden wij uit aan kwalitatieve en betrouwbare partners.
Zo ook bij strategische Offline marketing. Het strategische gedeelte zullen wij op ons nemen. Vanuit daar hebben wij de beste partners om uitvoerend jouw offline marketing vorm te geven. Een combinatie van de beste kennis, met een strategie op maat.
Wacht niet langer en neem direct
contact met ons op. Wij denken graag mee met de volgende strategische (offline) stappen van jouw bedrijf.