Contentmarketing: Wat is het? en waarom is het onmisbaar voor jouw
Tegenwoordig kom je op allerlei manieren in aanraking met content marketing. Misschien merk je het zelf niet eens. Maar dagelijks worden we overspoeld met blogs, social media posts, video’s of advertenties die onze aandacht proberen te trekken. Soms subtiel maar soms ook heel direct.
Wat houdt contentmarketing precies in? En belangrijker nog: Hoe kun jij als ondernemer deze krachtige techniek inzetten om jouw bedrijf te laten groeien? Daar vertellen wij graag meer over.
Wat is content marketing?
Contentmarketing is een strategie waarbij je waardevolle en relevante informatie deelt met je doelgroep. Denk aan blogs, video’s, podcasts, social media posts en zelfs advertenties in bushokjes. In plaats van je product of dienst direct te promoten. Bied je content die inspireert, informeert of een probleem oplost. Zo trek je de juiste bezoekers naar je product of dienst toe en bouw je stap voor stap vertrouwen op.
Het doel van contentmarketing is daarmee ook simpel: Je zichtbaarheid vergroten en vertrouwen winnen van je potentiële klant. Door steeds in te spelen op de vragen en uitdagingen van jouw doelgroep, laat je zien dat jij dé expert bent in je vakgebied. Hierdoor bouw je autoriteit op en wordt de kans groter dat bezoekers uiteindelijk ook echt klant zullen worden.
Een bijkomend voordeel: sterke content levert vaak langdurig resultaat op. Zoekmachines zoals Google waarderen kwalitatieve en relevante informatie, hierdoor kan jouw content ook maanden of zelfs jaren later nog nieuwe bezoekers aantrekken.
Waarom is contentmarketing belangrijk voor jouw bedrijf?
Wie online zichtbaar wil zijn kan niet om contentmarketing heen. Door regelmatig blogs, artikelen, video’s of posts te plaatsen met de juiste zoekwoorden speel je direct in op de vragen die jouw doelgroep aan google stelt. Het resultaat? Betere vindbaarheid en bezoekers die actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.
Het maken van sterke content draait echter niet alleen om zichtbaarheid. Het gaat ook om vertrouwen. Wanneer jij jouw kennis deelt en sterke oplossingen aandraagt laat je zien dat je weet waar je het over hebt. Dat gevoel van betrouwbaarheid maakt de kans groter dat iemand uiteindelijk voor jouw bedrijf kiest.
Wat contentmarketing extra sterk maakt, is dat het perfect aansluit bij de hele klantreis. In de eerste fasen bied je inspiratie of nieuwe inzichten. Later wanneer iemand dichterbij een beslissing komt ga je overtuigen met cases, reviews of succesverhalen. Op die manier begeleid je je potentiële klanten stap voor stap door de klantreis.
Daarnaast is content duurzaam. Waar advertenties stoppen zodra het budget op is kan een goed artikel of een sterke video jarenlang resultaat opleveren. Juist dat maakt content zo’n waardevolle strategie voor bedrijven die effectief willen groeien.
Hoe start je met contentmarketing?
Een succesvolle strategie begint met een plan. Vraag jezelf eerst af, wie is mijn doelgroep en welke vragen hebben zij? Door dit uit te werken in social persona’s, krijg je inzicht in hun uitdagingen en zoektermen. Daarmee leg je de basis voor content die aansluit bij jouw doelgroep.
Vervolgens ga je aan de slag met een contentkalender. Hierin plan je vooruit welke onderwerpen je gaat plaatsen. In welke vorm en op welk moment. Zo behoud je het overzicht en zorg je voor consistentie. Wat cruciaal is voor succes. Iedere post heeft hierin een achterliggend doel. Juist dit achterliggende doel kan in de monitoring heel belangrijk zijn.
Nadat jouw content strategie al een tijdje loopt is het tijd om te gaan monitoren. Tijdens het monitoren bekijk jij de verschillende soorten content op gebieden die voor jouw bedrijf interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan: Likes, weergaven, conversies of doorklikpercentage. Vanuit hier kun jij de verschillende typen content en achterliggende doelen gaan bijsturen. Wil je meer weten over werkende sociale media strategieën? Lees dan ook meer over een goed werkende social media strategie.
Blijf groeien middels contentmarketing
Contentmarketing is geen sprint, maar een marathon die vraagt om geduld en consistentie. Door waardevolle content te creëren vergroot je jouw zichtbaarheid, bouw je vertrouwen op en stimuleer je conversies.
Of je nu een startende ondernemer bent of een ondernemer die al jarenlang meegaat: een sterke contentstrategie helpt je bedrijf groeien. Begin klein, blijf testen, monitoren en optimaliseren. Op deze manier ontdek jij hoe krachtig content kan zijn voor jouw merk.
Wij van Geen Gedoe helpen jou graag bij het vinden van een contentmarketing strategie die echt bij jouw bedrijf past. Dit doen wij middels een eigen aanpak. Zo kun jij geheel op eigen manier gebruikmaken van deze krachtige vorm van marketing.