Kennisbank

De manier om het gedrag van jouw doelgroep te voorspellen

Het begrijpen en voorspellen van het gedrag van jouw doelgroep kan van grote waarde zijn voor iedereen die betrokken is bij marketingzaken. Of je nu producten verkoopt of diensten aanbiedt, het vermogen om van tevoren de gedragingen voorspellen kan een groot voordeel opleveren. In deze blog helpen wij jou met een belangrijk model.

Het Fogg model

 

Het Fogg model, ook wel het Fogg behavior model of behavior grid genoemd, is een model die de gedragsverandering laat zien en dat drie elementen omvat. Het is ontwikkeld door de Amerikaanse gedragswetenschapper en tevens professor aan de Stanford University, B. J. Fogg. Het gedragsmodel geeft inzicht in beslissing van mensen die leiden tot de uitvoering van een bepaald gedrag. Door deze inzichten wordt het gemakkelijker om bepaald gedrag van jouw doelgroep te voorspellen. Het Fogg Behavior model bevat drie belangrijke componenten.

De drie componenten van het Fogg model

 

Volgens Fogg zijn er drie componenten essentieel om een gedragsverandering te zien. Hieronder even een kleine toelichting over deze componenten.

  • Prompt (trigger)
  • Motivatie
  • Gedrag (ability)

 

Een prompt is noodzakelijk om een bepaald gedrag op te roepen. Een prompt is een signaal of stimulans in een persoon dat vraagt naar een uitvoering van een bepaald gedrag. Het kan ook vergeleken worden met een trigger, dat namelijk ook de uitvoering van een bepaald gedrag oproept. Een voorbeeld dat hierbij helpt, is een push-melding op je mobiel of een bepaalde geur of smaak.

De motivatie verwijst naar de bereidheid van de persoon om een bepaald gedrag uit te voeren. Oftewel de mate waarin iemand gemotiveerd is om dit gedrag uit te voeren. De motivatie kan variëren van laag tot hoog en wordt beïnvloed door persoonlijke verlangens, behoeftes of wensen.

En als laatst hebben we het gedrag. Het gedrag is het vermogen van de persoon om het uit te voeren. Dit vermogen kan zowel fysieke, mentale of emotionele capaciteiten omvatten. Als een persoon niet over de benodigde vaardigheden of middelen beschikt, kan het gedrag niet of moeilijk uitgevoerd worden.

Het Fogg model met een voorbeeld

 

Bij de uitleg van het Fogg model is het handig om gebruik te maken van een grafiek. Op de verticale as zie je de ‘motivatie’ en op de horizontale as het ‘gedrag’. Het gewenste gedrag ontstaat als deze beide gróter zijn dan de drempellijn bij de waarneming van een prompt. Als dit niet het geval is en ónder de drempel blijft, dan zijn de motivatie en het gedrag niet groot genoeg. De prompt leidt vervolgens dus niet tot het gewenste gedrag.

Eén voorbeeld; je bent onderweg naar huis en je fietst onderweg langs een snackbar. Opeens begint je buik te rammelen, omdat je trek krijgt in verse patat. De geur van de verse patat heeft jouw buik ‘getriggerd’ en roept een gewenst gedrag op. Om de prompt in gang te zetten is er motivatie nodig. De motivatie is de bereidheid van de persoon om het uit te voeren. Het gedrag is dan de benodigde vaardigheid van de persoon en de gemakkelijkheid van de prompt. Hoe eenvoudiger de prompt, hoe makkelijker dat iemand over gaat tot gedrag. Zonder motivatie en gedrag kan er niet worden overgaan tot actie.

Maar wat is nu de manier om het gedrag van jouw doelgroep te voorspellen?

 

Om je doelgroep het gewenste gedrag uit te laten vertonen, kun je het gedrag beïnvloeden. Eerst moet je grondig jouw doelgroep bestuderen en keuzes begrijpen. Verzamel gegevens over hun demografische kenmerken, behoeftes, verlangens en wensen. Vervolgens identificeer je de triggers. Deze kunnen fysiek of psychologisch zijn. Analyseer vervolgens de motieven van jouw doelgroep. Je zult moeten begrijpen waarom zij willen overgaan tot actie.

Nadat je dit hierboven in kaart hebt gebracht, zul je het gedrag kunnen beïnvloeden door de motivatie te vergroten of het gedrag makkelijker te maken. Met deze informatie kun jij het gedrag van jouw doelgroep voorspellen en vergeet niet om gebruik te maken van het Fogg model.

Nu je meer weet over hoe je het beste in kunt spelen op het gedrag van jouw doelgroep, kun je dit ook toe gaan passen. Social Media kan hier voor een goede manier zijn. Lees onze blog over social media advertising om te kijken hoe je dit samen kunt brengen.

Als je nog hulp nodig hebt bij het inspelen op het gedrag van je potentiële klanten, neem dan contact met ons op of bekijk gerust onze website.

Ook interessant