1. Zoekgedrag van jouw doelgroep
Voordat je van start gaat moet je jouw doelgroep in kaart brengen. Jouw doelgroep zijn de mensen die je wilt bereiken. Het zoekgedrag zijn de zoekwoorden die ze gebruiken in Google om het gewenst resultaat te bereiken. Stel iemand wil een nieuwe tv kopen, dan zou die persoon in Google zoeken: ”tv kopen”. De zoekwoorden zijn dan ”tv kopen”.
Na het zoekgedrag in kaart te hebben gebracht, begin je met een goed zoekwoord waarmee mensen jou proberen te vinden. Door middel van het typen van bepaalde woorden in de zoekmachine, zoals: ”tv kopen”, komen mensen bij bepaalde zoekresultaten. Deze woorden worden zoekwoorden, keywords of trefwoorden genoemd. Goede zoekwoorden bepalen de online vindbaarheid.
Het is van belang om al goed onderzoek te doen naar goede zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Stel je zelf de vraag; Hoe relevant zijn deze zoekwoorden? Hoe presteren deze zoekwoorden? Hoe gebruikt mijn concurrent deze zoekwoorden?
2. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume
Woorden die vaker worden gebruikt in de zoekmachine hebben logischerwijs een hoger zoekvolume dan woorden die minder vaak in de zoekmachine worden gebruikt. Bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume is het lastiger om hoog te ranken in Google dan met zoekwoorden met een lager zoekvolume. Met zoekwoorden met een laag zoekvolume is het gemakkelijker om eerder gevonden te worden in Google.
Hierbij kun je verschillende strategieën toepassen om de online vindbaarheid te vergroten. Een strategie om toe te passen is om zoekwoorden te gebruiken met lage zoekvolumes. De voordelen hiervan zijn dat het gemakkelijker is en dat je eerder wordt gevonden in Google. Het nadeel deze strategie met lage zoekvolumes is, dat niet veel mensen op deze zoekwoorden Googelen en dus het verkeer niet heel hoog zal zijn.
Een andere strategie om toe te passen is om zoekwoorden te gebruiken met hoge zoekvolumes. De voordelen van zoekwoorden met hoge zoekvolumes is dat veel mensen op deze woorden Googelen. Stel dat het lukt om hoog te ranken op zoekwoorden met hoge zoekvolumes dan kan er ontzet veel verkeer opleveren. De nadelen hiervan zijn, dat het lang duurt om hoog te scoren in Google met zoekwoorden met hoge zoekvolumes en dat het lang duurt om in het algemeen hierop te ranken.
3. Creëer nuttige content
Content dat nuttig is voor je doelgroep wordt vaker bezocht dan content waar niemand iets aan heeft. Vormen van content zijn video’s, blogs, foto’s, infographic, podcasts etc. Het wordt lastig om de online vindbaarheid te vergroten als de content niet boeiend genoeg is voor je doelgroep.
4. Website- en pagina-optimalisatie
Een volgende punt om de online vindbaarheid te vergroten is om de website zo goed mogelijk te optimaliseren. Denk hierbij aan de titels, beschrijvingen, inhoud, titels van afbeeldingen etc. Ook een goede duidelijke URL-structuur kan het verschil maken. Verder is het van belang dat jouw website een SSL-certificaat heeft. Zoekmachines zoals Google belonen websites met een SSL-Certificaat. Tevens geeft het bezoekers ook een fijn gevoel als de website goed beveiligd is.
5. Linkbuilding
Linkbuilding is niets anders dan het verkrijgen van links van andere websites. Linkbuilding kan ervoor zorgen dat de online vindbaarheid wordt vergroot. Hierdoor ziet een zoekmachine zoals Google jouw website als een goede bron. Echter is kwaliteit wel belangrijker dan kwantiteit. Mocht je een externe linkvermelding van een goed scorende website met een hoge SEO-waarde ontvangen telt deze zwaarder mee dan een externe link met een lage SEO-waarde.
6. Mobielvriendelijke website
Zoekmachines zoals Google belonen ook websites die mobielvriendelijk zijn. De meeste webgebruikers bezoeken websites via mobiele apparaten. Het webverkeer wereldwijd is ongeveer 55% via mobiel en 42% via desktop. Dat is ongeveer 13% meer dan bij desktop, volgens de officiële statistieken van de statcounter van GlobalStats. Een goede mobielvriendelijke website is ook noodzakelijk om hoger te ranken met SEO.
7. SEO-optimalisatie
Al deze genoemde manieren zijn SEO-optimalisaties die ervoor zorgen dat de vindbaarheid wordt vergroot. Echter kun je ook de technische SEO optimaliseren. Hieronder verstaan we snelheid van websites, herstellen van gebroken links en beveiligen van de website. Deze genoemde optimalisaties zijn allemaal gratis opties om de online vindbaarheid te vergroten.
8. Google Ads adverteren (SEA)
In tegenstelling tot SEO is adverteren met Google Ads een alternatief om de website beter online vindbaar te maken. Google Ads is het betaald adverteren om de online vindbaarheid te vergroten. Het combineren van SEO met SEA kan zeker helpen. Met Google Ads kun je beter ranken in de zoekmachine en hoger posities bemachtigen tegen betaling. Hier komt echter wel meer bij kijken. Meer te weten kom over Google Ads? Lees dan deze blog 5 Tips bij Google Ads.
9. Monitor en analyseer je resultaten
Natuurlijk is het verstandig om geregeld de resultaten te monitoren en de resultaten te analyseren. Google Analytics en Google Search Console zijn handige tools die je kunnen helpen met het analyseren van de resultaten. Het vergroten van de online vindbaarheid is een proces die voortdurend bezig is. Het vereist geduld en toewijding om de beste resultaten te realiseren.
10. Professionele hulp
Bij Geen Gedoe media & marketing zijn we gespecialiseerd om jouw website beter online vindbaar te maken. Je kunt altijd gratis contact opnemen. Wij zullen voldoende ondersteuning en begeleiding bieden en staan altijd voor je klaar. Wij zijn gespecialiseerd in verschillende aspecten van marketing en zijn de strategische partner die je nodig hebt. Nog niet zeker? Neem dan gerust een kijkje op onze website.