Kennisbank

Hoe SEA en Social Media Advertising elkaar versterken

Wanneer een bedrijf meer klanten, meer zichtbaarheid of meer personeel wil, maakt het vaak een keuze uit SEA (Search Engine Advertising) of Social Media Advertising. Er wordt dan vaak besloten om maximaal in te zetten op één platform. Hoewel dat in veel branches een valide aanpak kan zijn, zien wij toch vaak dat bedrijven zich niet bewust zijn van de kracht van het combineren van meerdere kanalen. Wij leggen graag uit waarom het combineren van SEA en Social Media Advertising de juiste stap kan zijn voor jouw bedrijf.

Vier redenen waarom SEA en Social Media Advertising elkaar versterken

Er zijn ontzettend veel redenen waarom SEA en Social Media Advertising elkaar versterken, maar wij zetten de belangrijkste vier op een rij.

1. Verschillende fases in de customer journey

Het is raadzaam om goed na te denken over welke fase van de customer journey je aanspreekt middels verschillende kanalen. Er zijn veel verschillende manieren om kanalen in te zetten, maar wanneer we naar de meest standaard toepassingen kijken van ieder kanaal dan zijn de aanspreekmomenten zeer verschillend.

Bij Social Media Advertising spreek je de consument aan in de Attentie of Interesse fase (als we het model van AIDA voor de customer journey volgen). Dit wil zeggen dat de klant nog niet per definitie op zoek is naar jouw product of dienst, maar dat je wel onder de aandacht komt. Daarnaast is de functionaliteit per platform ook erg verschillend. Bij Social Media Advertising ‘stoor’ je de potentiële klant tijdens het scrollen op zijn of haar favoriete social media platform.

Des te anders is dit voor SEA waarbij je de doelgroep juist aanspreekt op het moment dat zij naar jou op zoek zijn. Hierbij bevindt de klant zich in de Desire of Action fase van de customer journey, en dient er andere informatie gedeeld te worden.

Wanneer er dus gekozen wordt om op slechts één kanaal actief te zijn, ben je niet aanwezig in een groot gedeelte van de customer journey. Door meerdere kanalen te combineren kun je de volledige customer journey afdekken, waardoor je altijd zichtbaar en vindbaar bent voor jouw doelgroep.

2. Verschil in informatievoorziening

Voortbordurend op de bovenstaande informatie is het ook van belang om verder te kijken naar de boodschap die je wil verspreiden, maar ook de manier waarop je deze boodschap kan verspreiden.

Zo biedt Social Media Advertising de mogelijkheid om veel tekst te delen op een overzichtelijke manier. Dit kan ook nog eens ondersteunt worden met beeldmateriaal en filmpjes. Dit maakt Social Media Advertising een perfect kanaal om content met een verhaal te delen. Je hebt de ruimte om zaken goed uit te leggen, toe te lichten en de lezer onderdeel van te maken.

Dit is weer volledig anders bij SEA, waar je (uitgaand van search campagnes) enkel de mogelijkheid hebt om koppen van maximaal 30 tekens te delen, en beschrijvingen van maximaal 90 tekens.

Dit zorgt er voor dat beide kanalen wederom elkaar kunnen versterken, doordat je de mogelijkheid hebt om veel informatie met jouw doelgroep te delen in de beginfase van de customer journey. Maar op het moment dat zij reeds over deze informatie beschikken, in het latere stadium van de customer journey, is het juist wenselijk dat de korte en straight to point benadering van SEA wordt gebruikt.

Wanneer er gekozen zou worden om slechts een van deze kanalen in te zetten, krijg je een te gelijkblijvende informatievoorziening, waardoor de boodschap niet optimaal overkomt.

3. Zichtbaarheid combineren met interactie

Over het algemeen staat Social Media Advertising ontzettend goed bekend om het creëren van veel zichtbaarheid voor een relatief laag budget. Het aantal impressies van de campagnes gaan regelmatig door het dak heen, maar de clicks liggen als we kijken naar het CTR vaak erg laag. Bij Social Media Advertising is een CTR van 2-3% ontzettend goed.

Dat is weer totaal anders bij SEA, waar een CTR in de gemiddelde branche boven de 7 tot 8% zal liggen. Daar is echter de zichtbaarheid weer veel lager. De impressies van SEA komen met een vergelijkbaar budget absoluut niet in de buurt van de impressies op social media.

Wederom is er niet per sé een goed of slecht in deze situatie. Beide heeft zijn voor- en nadelen. Social Media Advertising zal er voor zorgen dat een grotere doelgroep in contact komt met jouw product of dienst, waardoor de potentiële afzetmarkt groeit. SEA is dan weer enorm goed om te zorgen dat het zogenaamde ‘laaghangend fruit’ wordt geplukt, en dat je de concurrentie een stap voor blijft.

Wanneer beide kanalen gelijktijdig worden ingezet zorgt dit voor een erg goede dekking van de markt voor nieuwe klanten.

4. Volledige dekking van de markt

De laatste reden is een relatief eenvoudige reden. Simpelweg niet iedereen is actief op social media, én het aantal mensen die standaard zoekmachines zoals Google en Bing gebruikt voor zoekopdrachten daalt relatief gezien. Dit aantal stijgt in absolute cijfers nog wel altijd, maar steeds meer mensen, voornamelijk jongeren, gebruiken Instagram, TikTok of Youtube als zoekmachine voor bepaalde zaken.

Hierdoor is het simpelweg niet mogelijk om de volledige markt te bereiken met slechts één kanaal. Door meerdere kanalen te combineren bedien je een groter deel van de markt.

Strategisch omgaan met Marketing kansen

De vier bovenstaande redenen zijn allen goede herinneringen dat het van groot belang is om jouw marketing strategisch te benaderen. Door dit niet te doen worden er veel kansen misgelopen en haal je niet het maximale uit de marketing voor jouw bedrijf.

Vrijblijvend ontdekken welke strategische kansen er liggen voor jouw bedrijf op het gebied van marketing? Contacteer Geen Gedoe dan!

Meer lezen over de kracht van het combineren van verschillende marketing kanalen? Ontdek dan hier waarom SEO en SEA elkaar versterken.

 

Ook interessant