Waarom kiezen bedrijven vaak voor advertenties in plaats van SEO?
Advertenties bieden vaak directe resultaten en zijn relatief duidelijk als het gaat om strategie en aanpak. Je maakt een geschikte visual, of een mooie tekst, plakt daar de juiste targeting aan vast en kiest het budget wat jij wil spenderen, et voila, jouw advertentie staat. Nu komt daar natuurlijk wel meer bij kijken, maar generaliserend gezegd is het wel zo compact.
Bij SEO is het verhaal een stuk groter, complexer en onvoorspelbaarder. In de basis kun je SEO onderverdelen in drie grote onderwerpen. Content, techniek en linkbuilding. Daarnaast spelen er ook altijd randzaken zoals updates van Google en ontwikkelingen in het algoritme dat bepaald hoe hoog jij komt te staan in zoekmachines.
De drie segmenten van SEO
Zoals we hierboven reeds benoemd hebben zijn er drie segmenten aan te wijzen binnen SEO. Content, Techniek en Linkbuilding. Mocht je exact willen weten hoe deze elementen in detail werken, dan verwijzen we je graag door naar ons eerder geschreven artikel waar we je alles vertellen over SEO en de techniek die daar achter zit.
Kort gezegd werken de segmenten als volgt. Content is de meest bekende vorm van SEO bij mensen. Dit gaat om het consistent plaatsen van relevante en SEO geoptimaliseerde teksten over onderwerpen die bij jouw bedrijf horen. Wanneer je deze teksten over een langere periode blijft posten, met een frequentie van bijvoorbeeld één keer per week, dan ga je op termijn stijgen in de organische zoekresultaten van Google. De resultaten hiervan kunnen zich enorm snel tonen, of het kan wat langer duren. Onderaan de streep gaat dit wel resultaat opleveren.
Techniek gaat voornamelijk om de techniek achter de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Denk hierbij aan de website snelheid, afbeeldingen op de juiste manier uploaden, labelen en positioneren, linkstructuur van de website, anker teksten en meer technische zaken. Hoe beter jouw website is ingericht, hoe hoger jij scoort.
Linkbuilding gaat om het opbouwen van een gezond linkprofiel. Een linkprofiel is daarbij niets meer dan het overzicht van alle linkjes die doorverwijzen naar jouw website. Dit is nog onder te verdelen in organische linkbuilding, zoals artikelen die geschreven worden over jouw bedrijf, of sponsorvermeldingen, en betaalde linkbuilding. Betaalde linkbuilding is het inkopen van linkjes naar jouw website, om zo jouw linkprofiel krachtiger te maken. Hiervoor wordt vaker een externe partij ingericht.
Ondersteuning bij SEO
Aangezien SEO niet altijd even eenvoudig is, kiezen veel bedrijven ervoor om SEO uit te besteden. Hiervoor worden bedrijven ingehuurd om de SEO van het gehele bedrijf op orde te stellen. Dit loopt uiteen van het schrijven van content en het verbeteren van de snelheid van de website, tot het plaatsen van linkjes voor Linkbuilding
Wij van Geen Gedoe ondersteunen bedrijven bij SEO. Wij nemen het volledige plaatje uit handen, en streven voor een lange termijn succes van jouw SEO portfolio. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Wellicht kunnen wij iets voor jou betekenen!