Wat is SEO en wat is SEA?
Laten we beginnen met een korte uitleg van SEO en SEA precies inhoudt.
SEO, ofwel “Search Engine Optimization”, is de formule om jouw website hoger te laten verschijnen in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een mix van continuïteit en wetenschap waarbij jouw websites optimaliseert met inhoud, structuur, technische aspecten en backlinks.
SEA, aan de andere kant, omvat het plaatsen van advertenties in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierbij betaal je voor iedere click naar jouw website die de advertenties genereren.
De Samenwerking tussen SEO en SEA
Een element dat vaker vergeten wordt is hoe SEO en SEA elkaar kunnen versterken en een digitale marketingstrategie creëren.
Bij SEA speelt de selectie van de juiste zoekwoorden een grote rol. De zoekwoorden zijn de woorden waarop je gevonden wilt worden. Het lijkt vaak een no-brainer om de zoekwoorden die je gebruikt voor SEO ook voor SEA te gebruiken. Echter is het niet raadzaam om dit te doen. De zoekwoorden voor SEO zijn vaak veel breder, waardoor er onnodig advertentie budget verspilt zal worden aan SEA kant. Wij adviseren altijd om voor SEA zoekwoorden te selecteren die zo dicht mogelijk bij een conversie staan.
SEO aan de andere kant kan veel breder ingezet worden. Dit komt doordat je probeert te bouwen aan een kennisprofiel waarbij er duidelijke autoriteit is in jouw vak- of productgebied. Hierdoor kunnen er erg veel zoekwoorden relevant zijn, die voor SEA totaal niet interessant zijn.
SEA biedt de mogelijkheid om snel A/B-testen uit te voeren voor verschillende advertentievarianten. In de Google Ads kan je bij jouw campagnes experimenten uitvoeren, waarbij je twee koppen tegenover elkaar test. Na elke maand krijg je een overzicht over de prestaties van iedere kop. Dit kun je ook doen met advertenties. Waarbij je twee advertenties test tegen elkaar. De winnende advertentie kun je vervolgens gebruiken om je SEO-titels en metabeschrijvingen te verbeteren om meerdere kliks in de organische zoekresultaten te bereiken. Wil jij meer weten over Google Ads? Dat kan! Lees dan het artikel over het uitbesteden van Google Ads.
SEA levert onmiddellijke resultaten op, terwijl SEO een langetermijnstrategie is. Door SEA in te zetten, kun je meteen verkeer naar je website genereren terwijl je bouwt aan de organische resultaten van je SEO-inspanningen. Zowel SEO- als SEA-specialisten verzamelen waardevolle gegevens over zoekwoorden, concurrenten en prestaties. Door deze gegevens samen te brengen, kun je een holistische benadering ontwikkelen.
De Uiteindelijke Samenvoeging
SEO en SEA zijn als een goed huwelijk: ze vullen elkaar aan en werken samen om je online aanwezigheid te versterken. Door slim gebruik te maken van zoekwoordenonderzoeken, A/B-testen en data samenbrengen, kun je een krachtige strategie creëren die je concurrentie voor blijft.
Het ideaalbeeld van de samenwerking van SEA en SEO is dat je met SEA direct verkeer genereert, en dat je met SEO een stijgende lijn van verkeer over lange termijn binnen haalt. Je hebt dus uiteindelijk steeds minder SEA budget nodig om tot hetzelfde aantal verkeer te komen. Hierdoor zorgt SEA in de beginfase voor direct resultaat, en wordt dit later aangevuld met SEO, waardoor je minder advertentiebudget hoeft uit te geven. Dus, waarom zou je moeten kiezen tussen SEO en SEA wanneer je beide kunt gebruiken om je online zichtbaarheid te vergroten?
Wil jij samenwerken met een SEO- en SEA-specialisten? Wij bij Geen Gedoe kunnen jou hierbij helpen. Onze passie en kennis gaat verder dan alleen maar marketing. Wil je meer weten? Neem dan even een kijkje op onze website of neem contact met ons op.