SEO is het belangrijkste onderdeel van online succes. Het beïnvloedt de online zichtbaarheid en vindbaarheid van de website in de zoekresultaten. Het organisch hoog scoren in de zoekresultaten doe je met relevante trefwoorden die passen bij jouw webpagina. Relevante zoekwoorden kunnen ook synoniemen zijn of woorden die met het zoekwoord te maken hebben. Relevante zoekwoorden is niet het enige wat belangrijk is voor jouw website. Zo gaat jouw website nooit hoog scoren als het niet het gewenste laadsnelheid heeft. Maar hier vertellen we dadelijk meer over.
De zichtbaarheid van jouw website heeft direct invloed op het verkeer en de conversies. Het is een onderdeel van zoekmachinemarketing. Hoe hoger positie in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Naast SEO is er ook nog SEA. SEA is het betaald adverteren in de zoekmachine, zoals Google Ads. Ondanks dat SEA en SEO op elkaar lijken werken ze onafhankelijk van elkaar, maar toch kunnen ze elkaar goed aanvullen en versterken. De samenwerking tussen SEA en SEO versterkt de online aanwezigheid, waardoor je naamsbekendheid en zichtbaarheid wordt vergroot. Samen vormen ze het ‘ideaalbeeld’ van online succes en kunnen ze samen werken in een succesvolle onlinestrategie. Wil je meer lezen? Lees dan het artikel: Hoe SEO en SEA elkaar sterker maken. SEA is niet specifiek nodig als je niet op korte termijnresultaat wil bereiken. SEO heeft een vergelijkbaar effect maar kost veel tijd en arbeid, waar niet iedereen tijd en zin in heeft.
De drie pijlers van SEO
SEO bestaat uit verschillende elementen, maar er zijn drie pijlers die zeker het onderscheid maken, namelijk: technologie, linkbuilding en content. Deze drie vormen de ruggengraat van een effectieve SEO-strategie.
Technologie
Wat verstaan we onder technologie? Eigenlijk is technologie niet anders dan de fundering waarop de website is gebouwd. Het bevat de technische aspecten die van invloed kunnen zijn op de rankschikking in de zoekresultaten.
Ten eerste heeft de laadtijd van een website invloed op de bezoekers. Bezoekers haken al snel af als een website een lange laadtijd heeft. Het heeft invloed op de gebruikservaring, prestaties en posities in de zoekresultaten. De zoekmachines, zoals Google, waarderen snelle en responsieve websites. Ik hoor je vragen ‘hoe kan je nu je website sneller maken?’.
De laadtijd van je website optimaliseren kun je doen door afbeeldingen die op de website staan te comprimeren. Het comprimeren zorgt ervoor dat je de bestandsruimte van je afbeelding minimaliseert. Eigenlijk wordt je afbeelding verkleint, zonder dat de kwaliteit verlaagd wordt. Voor het oog blijft de afbeelding hetzelfde en zie je geen verschil. Voor de website kan dit ongelofelijk schelen, mocht je veel afbeeldingen op de website hebben staan.
De functionaliteit ‘lazy loading’ is een andere manier om de laadtijd en prestaties van je website te bevorderen. Lazy loading is een techniek die wordt gebruikt om de laadtijd te verbeteren. Het idee achter lazy loading is om alleen bronnen, zoals afbeeldingen, video’s of andere media-inhoud, te laden die zichtbaar zijn op het scherm of binnen het zichtbare gedeelte van de pagina. Het stelt andere bronnen uit tot het moment dat ze daadwerkelijk worden opgeroepen door de bezoeker. Lazy loading zit bij sommige templates in WordPress inbegrepen, anders kun je een plugin installeren.
Hosting en serverprestaties kunnen ook een rol spelen in de laadtijd. Kies daarom voor een hostingprovider die goed aangeschreven staat en bepaalde garanties kan bieden met betrekking tot serversnelheid en uptime van de website. Zorgt jouw hostingpakket ervoor dat de prestaties en laadtijd achterblijft? Kies dan een andere provider.
De laatste manier is om het script van je website op te schonen. Hiervoor is het verstandig om je developer te raadplegen. De developer zorgt ervoor dat onnodige codes worden verwijderd en de laadtijd wordt verbeterd. Een handige tool om meer inzichten te krijgen over jouw website en hoe je jouw website kan verbeteren is door PageSpeed Insights te gebruiken.
Een ander technologisch element om hoger te scoren in de zoekmachine is door jouw website mobielvriendelijk te maken. Het aantal mobiele gebruikers groeit alleen maar. Mensen zijn sneller geneigd om snel even Google af te stromen via hun mobiel. Hierover hebben wij een artikel geschreven wat het belang van een goede mobiele website is. In dit artikel worden de voordelen van een mobielvriendelijke website uitgelegd. Google beloont deze mobielvriendelijke sites met hogere posities wanneer een website goed is ingericht voor mobiele apparaten. Met PageSpeed Insights kun je ook inzicht krijgen hoe jouw website scoort onder de mobiele apparaten.
Het laatste element om de technologische kant van SEO te versterken is door een modern CMS. Een custom CMS is relatief duur maar zorgt er wel voor dat een site gemakkelijk gecrawld kan worden. Je kunt gemakkelijk pagina’s van jouw website indexeren door Google Search Console te gebruiken. Hierdoor worden sneller pagina’s en website sneller gecrawld wat een voordeel oplevert in de zoekresultaten. Daarnaast is het verhelpen van 404-meldingen van niet gevonden pagina’s raadzaam.
Een alternatief voor een duur modern custom CMS systeem is WordPress. WordPress is een zeer gebruiksvriendelijk CMS systeem wat erg fijn is. Het is relatief makkelijk en is erg veelzijdig. Door de grote mate aan uitbreidbaarheid voor jouw website is dit echt een aanrader. Er zijn wel duizenden thema’s en plugins om jouw website eenvoudig te uitbreiden. Daarnaast zijn de functionaliteiten in WordPress ook oneindig. WordPress beschikt over een grote en actieve gemeenschap van ontwikkelaars en ook gebruikers in de wereld. Zij zijn iedere dag bezig met het verder ontwikkelen en verbeteren van WordPress. Zo zijn er regelmatig updates om de prestaties te verbeteren en de beveiliging van jouw website te waarborgen.
Het CMS-systeem is afhankelijk van je specifieke behoeften en technische vaardigheden. Een ander CMS-systeem kan mogelijk ook geschikt zijn. Het is belangrijk dat je een keuze maakt die past bij jouw voorkeuren.
Linkbuilding
Misschien heb je nog nooit van linkbuilding gehoord en dat zou ook zeker niet raar zijn. Wij zullen het dus even toelichten. Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve en relevante links van andere websites naar die van jou. Website waar vaak naar verwezen wordt, worden door Google gezien als betrouwbare websites. Google ziet dit eigenlijk als een soort review voor jouw website. In Google zijn ogen moet de website die naar jou toe linkt wel positief zijn over jou, anders zouden ze het niet op hun website vermelden.
Naast dat linkbuilding helpt in de SEO-score en helpt in het hoger ranken in de zoekresultaten bouw je ook autoriteit op. Backlinks kunnen extra verkeer naar jouw website opleveren. Het verkeer zijn de bezoekers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp op de verwijzende site en hebben doorgeklikt naar jouw pagina voor meer informatie.
Bij linkbuilding is het niet zo dat wie de meeste externe backlinks heeft het meest waardevol is. Sinds eind 2022 is er meer focus gekomen op hoge kwaliteit links dan lage kwaliteit links. Met linkbuilding is de kwantiteit minder belangrijk en is een hoogwaardige kwalitatieve link meer waard dan tientallen lage kwalitatieve links. Naast het kwalitatieve links draagt een diversificatie van links ook bij aan de SEO-score. Een mix van gevarieerde linkprofielen is een strategie wat Google op prijs stelt. Dus link ook een keer naar nieuwsartikelen of social media in plaats van alleen blogs.
Er zijn twee vormen van linkbuilding. Zo is er betaalde linkbuilding en organische linkbuilding. Het verschil hoor je misschien al aan de naam en is vrij simpel. Echter verschillen deze sterk in hun aanpak.
Organische linkbuilding is het verkrijgen van natuurlijke links. Dit wordt gedaan door website die vrijwillig naar jouw website linken. Dit wordt gedaan om goodwill te kweken of dat ze juist je werk appreciëren. Het opbouwen van waardevolle organische links kost veel tijd. Echter zijn deze links veel duurzamer en voldoet helemaal aan de richtlijnen van de zoekmachines.
Betaalde linkbuilding zijn gekochte links van andere websites. Het kopen van backlinks kan risico’s met zich mee brengen. Het voordeel van betaalde linkbuilding is dat het snel resultaat oplevert in vergelijking met organische linkbuilding.
Content
Hoewel technologie en linkbuilding belangrijk zijn, is content toch wel een stap belangrijker. Content omvat alles van tekst en afbeeldingen tot video’s en animaties. Deze aspecten leggen de basis van de beoordeling.
De inhoud van jouw content is waar het om draait. Publiceer inhoud dat daadwerkelijk interessant is voor je doelgroep. De inhoud moet overeenkomen met de titel en de rest van de inhoud op jouw site. Zo trek je je doelgroep naar jouw content. Om jouw website relevant te houden is het nodig om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Dit toont aan de zoekmachine dat je actief en betrouwbaar bent. Het is handig om een eigen contentplanning te creëren waarin je wekelijks of maandelijks content upload.
Om de content te koppelen aan elkaar is het raadzaam om gebruik maken van interne links. Interne links zijn hyperlinks in teksten die verwijzen naar andere pagina’s van jouw website. Deze links navigeren bezoekers door jouw site en vormen een belangrijk onderdeel van de interne structuur van je website. Door hier gebruik van te maken verhoog je de betrokkenheid en de linkwaarde (PageRank) binnen een website.
Een ander aspect wat bijdraagt aan de score van SEO is het keyword density. Dit is niets meer dan hoe vaak een zoekwoord in de tekst voorkomt. Het zoekwoord moet niet vaker voorkomen dan 5%, anders wordt het vervelend lezen.
Tot slot, misschien wel het belangrijkste onderdeel van SEO om een krachtig content op te bouwen en een succesvolle website te realiseren, is met cornerstone content.
Cornerstone content verwijst naar de meest belangrijke pagina op een website die de kern vormt van de inhoud. Deze pagina behandelt de belangrijkste onderwerpen en dient als fundament voor de rest van de content op de site. Deze inhoud is vaak uitgebreid, diepgaand en goed gestructureerd, waardoor het een uitgebreide bron van informatie is voor bezoekers. Het omvat interne links naar gerelateerde artikelen en is bedoeld om gebruikers te begeleiden en hen te helpen de website te verkennen. Het doel is om autoriteit op te bouwen op specifieke onderwerpen en zoekwoorden om hoog te scoren in zoekresultaten.
Resultaten meten van SEO
Je hebt alle aanpassingen doorgevoerd en wilt de resultaten meten. Maar je vraagt je af hoe? Met Google Search Console, zoals eerder benoemd, kun je gratis en gemakkelijk de resultaten inzien. Als je meer resultaten wilt zien raden wij aan om betaalde tools zoals: SEMrush en SE Ranking te gebruiken. Deze bieden een betere analyse en inzicht aan. De tools hebben meerdere voordelen en kunnen zeker bijdrage aan het succes van jouw website.
Wij van Geen Gedoe staan altijd klaar om te helpen. Mocht je echt hulp nodig hebben met een SEO-strategie neem dan even contact met ons op. Of ben je opzoek naar experts voor andere marketingwerkzaamheden? Neem een kijkje op onze site voor een uitgebreid overzicht van alles wat wij doen.