Kennisbank

Een goed werkende social media strategie

Tegenwoordig zit alles en iedereen op social media, en jij als bedrijf zijnde kunt dan ook zeker niet achterblijven. Een goed werkende social media strategie is echt onmisbaar voor elk bedrijf dat wil blijven doorgroeien. Toch zijn er veel mensen die het lastig vinden om een goed werkende social media strategie op te zetten of die niet weten wat het is. In deze tekst kom je er precies achter wat het is en hoe je een social media strategie opzet.
Social media strategie

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is een van te voren goed doordacht plan dat beschrijft op welke manier jij social media voor een bepaalde tijd gaat gebruiken. Ook staat erin wat je gaat posten en op welke dag/in welke week dit gebeurd.

Een social media strategie wordt eigenlijk altijd gebruikt om bepaalde doelen te halen. Denk aan het verhogen van naamsbekendheid, versterken van klantrelaties of het stimuleren van verkopen. Het is dus ook belangrijk dat je niet ‘gewoon’ iets post, maar juist echt op een logische manier en volgorde bepaalde berichten online zet.

De volgende onderwerpen staan eigenlijk altijd in een social media strategie:

–            Doelstellingen: Wat wil je bereiken met deze strategie?

 

–            Doelgroep analyse: Wie wil je bereiken via socialmedia?

 

–            Content: Wat voor content ga je plaatsen? En hoe vaak doe je dit?

 

Dit zijn een van de belangrijkste onderdelen die zeker niet mogen ontbreken in jouw social media strategie. Op deze manier weet je precies waarom je iets post en voor wie de posts bedoelt zijn.

Hoe stel je een goed werkende social media strategie op?

Om een goed werkende social media strategie op te stellen moet je rekening houden met veel dingen. Het vraagt veel voorbereiding, inzicht in je doelgroep en een goede maar vooral duidelijke aanpak. Hieronder benoemen we de belangrijkste stappen om tot een effectieve strategie te komen.

1.        Doelstellingen bepalen

Voordat je begint wil je natuurlijk weten wat je wilt bereiken. Wil je meer volgers, meer website bezoekers of juist je naamsbekendheid verhogen. Bij dit allemaal hoort een andere aanpak.  Zorg er dus ook goed voor dat je jouw doelstellingen duidelijk in beeld brengt. Deze doelstellingen moeten specifiek, meetbaar, realistisch en tijdgebonden zijn.

2.        Doelgroep bepalen

Nadat je de doelstellingen hebt bepaalt is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is. Onderzoek dus wie voor jou de ideale klant is, waar ze zich online bevinden en wat voor content hun aanspreekt. Vind je dit lastig? Lees dan onze andere tekst de manier om het gedrag van jouw doelgroep te voorspellen. Hierin leggen we je uit hoe je het gedrag van jouw specifieke doelgroep kunt voorspellen.

3.        Maak gebruik van de juiste content op de juiste platformen

Niet elk platform past bij het juiste doel, of de juiste doelgroep. LinkedIn werkt erg goed voor B2B content, terwijl TikTok en Instagram juist goed werken voor visuele content en het aanspreken voor wat ‘jongere’ doelgroepen. Kies er dus bewust voor wat voor content je wilt plaatsen, en op welk platform dit het beste kan.

4.        Maak een contentkalender

Wanneer je een contentkalender maakt helpt dit je om consistent te posten. Je kan hierbij vooruit plannen en rekening houden met speciale gelegenheden zoals feestdagen en belangrijke gebeurtenissen. Ook kun je hierdoor op tijd je content creëren.

Wanneer jij je aan deze 4 basisstappen houdt zorg je ervoor dat je met de social media strategie jouw bepaalde doelstellingen kan behalen. In onze tekst social media strategie leggen we je nog een keer uit hoe je deze het beste opstelt.

Laat je social media optimaal presteren met Geen Gedoe

Na het lezen van deze tekst weet je hopelijk wat een social media strategie is en hoe je deze opstelt. Toch kan het lastig zijn om dit op te stellen. Wij bij Geen Gedoe helpen jou er graag mee! Neem contact met ons op en wij helpen je graag met het opstellen van een social media strategie!

Ook interessant