Doelstellingen
Voordat jij aan de slag gaat om jouw social media strategie op te stellen, is het van belang om doelstellingen te gaan opstellen. Ben jij op zoek naar meer naamsbekendheid, of ben je juist meer op zoek naar het realiseren van meer sales? Beide doelstellingen kunnen met een social media strategie worden behaald, maar beide doelen hebben wel een andere doelgroep.
Doelgroep
Na het bepalen van de doelstellingen is het van belang om de doelgroep in kaart te brengen. Voor het behalen van meer naamsbekendheid is de doelgroep een stuk minder specifiek, dan bij het behalen van sales. Vandaar dat je deze stap nooit mag overslaan.
Bekijk goed welke doelgroep jij moet gaan bereiken om jouw opgestelde doelstelling te gaan behalen.
Platformkeuze
Nadat jouw doelstellingen en doelgroep bepaald is, kan jij een keuze voor het platform gaan maken.
Is jouw doelgroep 40+? Dan zul je eerder gebruik maken van Facebook. Terwijl een doelgroep van 16 jaar wellicht eerder via TikTok bereikt zal worden. Overweeg daarom goed welke doelgroep bij welk platform past.
Door weinig vooronderzoek in platformkeuze te doen, loop jij de kans om veel geld te investeren voor niets. Dat is zonde, toch? Niemand wil geld voor niets uitgeven.
Creëer waardevolle content
Nadat al jouw vooronderzoek is uitgevoerd, mag de belangrijkste stap gaan beginnen; het creëren van waardevolle content.
Zonder waardevolle content valt jouw volledige social media strategie in het water. Om jouw strategie op een zo mooi, en professioneel mogelijke manier uit te voeren moet je gebruik gaan maken van waardevolle content.
Zorg daarom altijd dat jouw content relevant, aantrekkelijk en informatief is. Hiervoor kan jij gebruikmaken van videocontent, fotocontent, verhalen en inspirerende teksten. Voor deze stap is het dan ook van belang om de doelgroep mee te nemen. Een doelgroep met jongeren zal minder geïnteresseerd zijn in zakelijke teksten met een afbeelding. Zij zullen sneller een grappige video bekijken. Denk hier dus altijd goed over na.
Analyseren en bijsturen
Nadat jouw doordachte social media strategie is opgesteld is het de taak om te gaan analyseren en bijsturen. Ondanks dat je over iedere stap hebt nagedacht, is er de mogelijkheid dat je moet gaan bijsturen. Merk jij tussendoor dat een platform niet werkt? Bekijk dan hoe je dit kunt oplossen. Zo blijft jouw strategie actueel, maar ook rendabel.
Geen Gedoe met jouw social media strategie
Wij begrijpen maar al te goed dat het opstellen van een social media strategie heel lastig kan zijn. Daarom helpen wij jou hier graag bij! Neem een kijkje op onze website, of neem contact met ons op. Wellicht kunnen wij iets voor jou betekenen.