Kennisbank

Wat is TikTok marketing?

Tegenwoordig gebruikt iedereen wel TikTok, overal waar je bent zie of hoor je wat over dit populaire social media kanaal. Of het nou de laatste trends zijn of een virale video, alle soorten content zijn hier te vinden. Ook zitten er tegenwoordig veel bedrijven en merken op TikTok. Veel van deze bedrijven doen aan TikTok marketing. TikTok is de ideale plek om snel naamsbekendheid op te bouwen, of een totaal nieuwe doelgroep aan te spreken. Wij vertellen je hieronder hoe dit werkt.
Wat is TikTok marketing?

Wat is TikTok marketing?

Met TikTok marketing kan je dus zoals gezegd een totaal nieuwe doelgroep aanspreken. Op TikTok zaten in het verleden vooral de wat ‘jongere’ generaties. Tegenwoordig heeft deze doelgroep zich verspreid en zijn ook de ‘oudere’ generaties helemaal verkocht! Een perfecte plek om veel mensen te bereiken.

TikTok marketing is het promoten van jouw producten of diensten via korte, maar interessante filmpjes. De boodschap die je wilt geven moet in een kort filmpje duidelijk zijn, maar ook moet de kijker geïnteresseerd blijven. Er moet dus voor worden gezorgd dat de kijker de aandacht behoudt en de boodschap te zien/horen krijgt. Dit kan je op veel verschillende en creatieve manieren doen.

Wat zijn de mogelijkheden van TikTok marketing?

Er zijn veel verschillende mogelijkheden waarmee je diverse doelgroepen kunt aanspreken. De meest gebruikte methode is het zelf maken van content. In deze video’s heb je volledige creatieve vrijheid over wat je erin wilt opnemen en hoe je het aan de kijker presenteert. Het zelf maken van content is ook de goedkoopste vorm van TikTok-marketing.

Een andere manier is gebruik maken van influencer marketing via TikTok. Met deze manier betaal je bekende influencers om jouw product of dienst te promoten. Dit doe je wel bij een influencer die bij jouw doelgroep en product/dienst past. Je laat bijvoorbeeld geen sport-influencer jouw chips of snoep promoten.

Nog een manier van TikTok marketing is het gebruik maken van hashtags. Met het gebruik van populaire hashtags kom je sneller in de ‘feed’ van TikTok gebruikers. Ook kan je een challenge bedenken met een hashtag. Hiermee kan je mensen aansporen om een challenge te doen en de hashtag te gebruiken. Hierdoor zien steeds meer mensen de challenge met de hashtag, en ontvangen hier meer naamsbekendheid door.

Hoe kan je het TikTok-algoritme benutten?

Het TikTok-algoritme bepaalt welke video’s je op de ‘For You Page(FYP)’ te zien krijgt. Het algoritme analyseert het gebruikersgedrag van iedere TikTok gebruiker en kiest content waarvan die denkt dat het bij jou past. Het is dus belangrijk om een manier te vinden om het gedrag van jouw doelgroep te voorspellen

Als bedrijf is het belangrijk dat je inspeelt op het algoritme van jouw doelgroep. Er zijn een paar manieren waarop je dit kan doen. Ten eerste is het gebruik van hashtags belangrijk. Gebruik trending hashtags zoals #FYP en #viral of specifieke hashtags die passen bij jouw branche.

Daarnaast is het belangrijk dat je zoekwoorden in de onderschrift van je TikTok plaatst. Op deze manier weet TikTok waar jouw video over gaat en kan ervoor zorgen dat deze door de juiste mensen wordt gezien.

Zorg er ook voor dat je video’s niet te lang zijn. De meeste TikTok gebruikers willen snelle korte filmpjes zien en zijn dus niet geïnteresseerd in langdurige video’s. Zorg er daarom ook voor (vooral als je video wel lang duurt) dat er iets pakkends gebeurt in de eerste 3 seconden. Hiermee behoud je de aandacht van de kijker. Een call to action op het einde van je video mag ook zeker niet ontbreken. Denk aan ‘Like voor deel 2’ of ‘volg voor meer tips!’.

Het gebruiken van virale en/of populaire audio’s is ook belangrijk. TikTok promoot content met trending geluiden, dus hiermee wordt de kans groter dat je video door meerdere mensen bekeken wordt. Speel daarom goed in op de hedendaagse muziektrends.

Soorten content die goed presteren op TikTok

Bij TikTok draait alles om korte, boeiende content die direct de aandacht trekt. Filmpjes die inspelen op trends en actuele challenges scoren vaak het best. Door video’s te maken met virale geluiden en populaire hashtags, vergroot je de kans om op de For You Page (FYP) te belanden.

Daarnaast werken educatieve video’s goed. Denk aan snelle tips en lifehacks binnen jouw branche. Mensen willen snel iets leren, dus houd het kort en krachtig. Ook persoonlijke video’s/verhalen werken goed. Herkenbare situaties zorgen bijvoorbeeld voor een connectie met de kijker.

De video’s die nog altijd het beste werken zijn humoristische video’s. Grappige en spontane content zoals sketches en trending memes gaan vaak viraal. Combineer je dit met een sterk pakkend begin en een goeie call-to-action, dan vergroot je je bereik aanzienlijk.

Klaar om te groeien met TikTok marketing?

TikTok marketing biedt dus eindeloze kansen om snel je doelgroep te bereiken. Of je nu kiest voor eigen content, influencer marketing of hashtag challenges, het draait om boeiende video’s die de aandacht van kijkers vasthouden. Speel in op trends, post regelmatig en benut het algoritme. Met de juiste strategie groeit je merk aanzienlijk snel!

Ben je net zo enthousiast als wij, en wil je ook groeien door middel van TikTok? Geen Gedoe helpt je graag vooruit! Neem contact met ons op voor meer informatie of voor een kennismaking.

Ook interessant